Nicu Ilfoveanu reimaginează lumea la Festivalul european de fotografie din Berlin
Instalația de fotografie și video „Imago Mundi. Of Margins and Other Heroes” a artistului Nicu Ilfoveanu intră în programul Festivalului european de fotografie din Berlin 2025 (EMOP) și poate fi vizitată la Institutul Cultural Român „Titu Maiorescu” din Berlin în perioada 1 martie – 4 mai 2025. Asociația Galeria Artep asigură prezența acestui demers artistic la faimoasa bienală de fotografie europeană care se derulează la Berlin, în contextul proiectului „IMATERIAL sau despre materia lumilor fotografiate”, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).
Tema EMOP 2025 din Berlin, ”what stands between us” / „ce stă între noi”, aliniază la începutul acestei primăveri peste 100 de expoziții internaționale, în muzee, galerii și spații alternative, ale unor artiști fotografi de prestigiu, precum: Edward Burtynsky, Rosalind Lowry, Boris Mikhailov, Erwin Olaf, Viviane Sassen. În acest context, ICR Berlin devine gazda demersului expozițional propus de artistul Nicu Ilfoveanu.

Proiectul românesc se axează pe dezvoltarea unui demers de reinterpretare fotografică a binomului centru-periferie, propus de artistul Nicu Ilfoveanu și coerent integrat în tematica EMOP. „Imago Mundi. Of Margins and Other Heroes” împletește pitorescul cu lumea încărcată de mituri din universul bâlciurilor românești, creând o meta-narațiune documentară bogată, concentrată pe iconografii și geografii care se nasc strict la periferii: la marginile orașelor și ale conștiinței colective, și la frontierele civilizației moderne, așa cum o cunoaștem. În acest spațiu încărcat simbolic și afectiv, artistul aduce în prim-plan o întrebare esențială: „Ce constituie centrul lumii”?

Nicu ILFOVEANU activează în domeniul imaginii fotografice și filmice, precum și cel al publicațiilor de artă, fiind creditat cu o poziție specială în cadrul fotografiei românești contemporane. A absolvit Universitatea Națională de Arte din București, unde în prezent predă. Lucrările sale sunt caracterizate de jocul neașteptat și imprevizibil dintre personal și documentar, dintre sublim și trivial, dintre evident și ascuns. Activitatea sa recentă include expoziții individuale la SwitchLab (NIL NOVI SUB SOLE, 2024), Galeria Posibilă, (Cercuri, 2024 și Tipizate, 2022), Galería Mecànic, Barcelona (Electro+, 2018), Mois de la Photo du Grand, Paris 2017 (Valerica Bienheureux), Uqbar Project Space, Berlin (Series. Multiples, Realisms, 2014); Arsenal Gallery, Poznan (The Mistaken Present Tense, 2013) și expoziții de grup: Table et tableau, Arsmonitor (2024); Purity Is Not An Option, Galeria Posibilă, (2024); The Colour of Sound, MARe, București (2023), Sedimente. Imaginea-materie, Salonul de proiecte, București (2023), The Poetics of Politics, Harlan Levey, Bruxelles (2023), Ways of Recalling, SwitchLab București (2022), Crossing the Same Circumstances, Kommunale Galerie Berlin (2021), Enchanting Views, CIVA, Bruxelles (2020), Mesuras, Cerezales Antonino y Cinia Foundation, Leon (2019), Looking Back, Thinking Further, Musee de Beaux Arts, Tournai (2019), Uzina de fapte și alte povești (nemărturisite), Salonul de proiecte, Bucharest (2016); Vision of a Nation, Fotogalleriet Oslo (2014).

„Printr-o privire progresivă ce avansează de la multiplicitate (ori depărtare) la singularitate (apropiere), ochiul fotografic ne confruntă cu un mozaic social bazat pe descoperiri de situații și cutume reminiscente altor timpuri, prin care atât comunitatea (simțul de apartenență) cât și diferența constitutivă a celuilalt (individualitatea) sunt evidențiate și respectate. Cu „Imago Mundi” ne aflăm în fața oglinzii unei lumi încă incomplet documentate, a cărei viață ascunsă este revendicată de artist, în încercarea de a redefini înțelegerile dominante despre timp, spațiu și identitate și a crea o punte de legătură în binomul centru-periferie”, detaliază Ioana Mandeal, curatoarea expoziției.

Ioana MANDEAL este o curatoare cu studii în Istoria și Teoria Artei la București și Practici Curatoriale la Milano. Activă în diverse contexte de producție de artă contemporană, I.M. a colaborat cu departamentul curatorial al Bienalei din Berlin și al KW Institute for Contemporary Art. Ulterior a fost curator în programul de expoziții al Muzeului Național de Artă Contemporană al României (MNAC Bucharest), unde a coordonat, de asemenea, programul pilot de rezidență artistică internațională a muzeului. A publicat texte critice în cărți de artist, cataloage și reviste de specialitate în România și Germania. Din 2023 colaborează cu Institutul Cultural Român din Berlin, oraș în care activează ca profesionist independent.

În cadrul expoziției „Imago Mundi. Of Margins and Other Heroes” vă invităm în lunile martie și aprilie 2025 să vă întâlniți la Berlin cu Ruxandra Demtrescu, Andreas Bolm și Alina Șerban, în cadrul unei serii de dezbateri corelate cu temele demersului fotografic derulat de Nicu Ilfoveanu.

Proiectul „IMATERIAL sau despre materia lumilor fotografiate” este dezvoltat pe două paliere, care au în centrul lor fotografia ca mediu de expresie artistică. Prima etapă se desfășoară în cadrul Festivalului european de fotografie din Berlin 2025 (EMOP). A doua etapă a proiectului lărgește câmpul de interes al cercetării artistice către posibilitățile conceptuale și tehnice ale fotografiei în lucrul cu arhiva și al experimentelor de tipo-fotografie. Rezultatele procesului vor fi incluse într-o instalație de artă la Galeria Artep din Iași (mai-iunie 2025).

Organised by: Galeria Artep Association
Cultural project co-financed by: National Cultural Fund Administration (AFCN)
Parteneri: Institutul Cultural Român „Titu Maiorescu” din Berlin, Universitatea de Arte G. Enescu Iași, Institutul de Cercetare Multidisciplinara în Arta (ICMA)
Parteneri media: Asociația PIN pentru Promovarea Tehnologiei și lndustriilor Creative Revista TIMPUL, Destination Iași, ASOCIAȚIA EMPOWER ARTISTS

The project does not necessarily represent the position of the National Cultural Fund Administration. AFCN is not responsible for the content of the project or how the works may be used. These are entirely the responsibility of the beneficiary of the funding.