ȘONA – MEMORIA UNUI LOC

Demers de arhivare socio-culturală

Întreaga galerie foto poate fi vizualizată aici.

În 2022, Asociația Galeria Artep, în parteneriat cu Fundația „Ștefan Câlția”, Asociația Sătească Șona Noastră și Asociația Monumentum, a pornit în călătoria descoperirii și arhivării imaginilor și elementelor de patrimoniu specifice satului din inima Făgărașului, Șona.

Proiectul „Șona – Memoria unui loc” este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (sesiunea I/2022, aria patrimoniu cultural imaterial) și se dorește a fi începutul unui proces susținut de cercetare, arhivare și revitalizare a comunității șonerilor. Culegem poveștile, vorbim cu sătenii, ștergem praful de pe ramele frumoase și de pe amintiri – asta au făcut Diana Iabrașu (coordonator cercetare) și Mihaela Frățilă (localnic și membru al Asociației Sătești Șona Noastră) în prima parte a anului 2022 la Șona. Astăzi avem peste 1000 de fotografii de la 10 familii din sat revizitate – dintre care 300 de calitate foarte bună – și multe interviuri despre personaje, timpuri, obiceiuri și în general o lume apusă.

Majoritatea fotografiilor recuperate sunt din perioada anilor ’70-’80, o mai mică parte sunt din anii ’40-’60 și cele mai puține dintre ele sunt din anii ’20-’30. Fotografiile sunt atât din Șona cât și din America – cunoscut fiind faptul că șonerii au emigrat în SUA în urmă cu un secol, apoi o parte din ei au revenit pe locurile natale. Un număr de zece fotografii au fost imprimate la dimensiuni mari și au fost instalate în sat, ca o reamintire despre vremuri apuse și revizitate. Toate fotografiile scanate și contextualizate socio-cultural vor fi accesibile pe site-ul www.artep.ro, într-o secțiune special dedicată acestui demers.

În august pregătim un atelier de fotografie dedicat copiilor din sat, iar în septembrie organizăm o dezbatere dedicată arhivării, având invitați colecționari de fotografie veche, specialiști în tehnici vechi de fotografiere și de digitalizare.

„Am plecat într-o călătorie pentru a descoperi frumosul. Şi ne-am oprit la Şona, pe malul drept al Oltului, în Ţara Făgăraşului, la pictorul Ştefan Câlţia. Am început să învăţăm… să ascultăm, să vedem, să iubim. Să ne uităm altfel la chipul oamenilor din fotografiile vechi, la casele lor, la felul în care se ordonau poveștile la sat, după un firesc necunoscut de noi acum. Bucuria mare a fost să găsim sute de imagini, în cotloane sau ocrotite pe un perete și să ne dăm seama că au atât de multe de spus. Același lucru l-au simțit și localnicii când am început identificarea fiecărui personaj”, spune Diana Iabrașu, care a coordonat activitatea de cercetare și recuperare pe plan local cu sprijinul partenerilor din sat.

Şona este un sat aflat pe malul drept al Oltului, la 8 km de oraşul Făgăraş, în judeţul Braşov, iar unele mărturii spun că din puţinele documente existente ar fi atestat documentar în jurul anului 1488. Potrivit raportului antropologic din 2016 realizat de echipa de la Facultatea de Sociologie, SNSPA Bucureşti formată din autorii coordonatori Bogdan Iancu, Monica Stroe şi echipa de cercetare: Ioana Avădani, Eugenia Corneaciu, Sergiu Crăciun, Andrei Roșianu, Paula Antonia, Tudor Cămârzan) rezultă că: ,,În localitate sunt 302 numere de case din care (cf. lui Ioan Cazan, fost viceprimar, fost director CAP): – 130 sunt ocupate, din care 110 sunt locuite de familie soț-soție (cel puțin), restul au doar un locuitor; – 80 au devenit loc viran; – 70-80 sunt nelocuite și în stare bună. Este evidentă îmbătrânirea accentuată a populației”. În mod particular, Șona este și satul natal al pictorului Ștefan Câlția care a transformat casa albastră într-un personaj autentic al lucrărilor sale și care ne inspiră în refacerea caselor vechi din cuprinsul așezării, în sensul redării culorii albastre pe fațade sau porți.

Organizer: Artep Gallery Association

With the support of: the Administration of the National Cultural Fund

Parteneri: Fundația „Ștefan Câlția”, Asociația Sătească Șona Noastră și Asociația Monumentum

The project does not necessarily represent the position of the National Cultural Fund Administration. AFCN is not responsible for the content of the project or how the works may be used. These are entirely the responsibility of the beneficiary of the funding.