TACTICAL MEDIA ASTĂZI:
în proximitatea a două războaie, suntem
Under Constriction

Vineri, 20 octombrie, de la ora 17:30, la FabLab (Str. Morilor nr. 56, Iași) are loc dezbaterea „Tactical media astăzi: reimaginând criza climatică, între pericolul nuclear și violența înceată”, alături de Raluca Oancea (curatoare), Horea Avram (istoric de artă), Alexandru Bălășescu (antropolog) și Cristian Neagoe (activist de mediu), moderată de criticul de artă Cristian Nae.

Am imaginat acest panel când impactul războiului din Ucraina era încă extrem de proaspăt și evidenția nevoile identitare ale unei națiuni sub atac, iar dezbaterea propriu-zisă are loc în vibrațiile unui nou război, de data aceasta cu conotații profund religioase, situat de data asta în Orientul Mijlociu. Cum se vede această dogoare a conflagrațiilor din perspectiva artei vizuale și în ce măsură ne afectează direct – prin mass-media, propagandă, internet – acest climat, în condițiile crizei climative mondiale?

„Panelul pune în conjuncție viziunea unor artiști, antropologi, activiști de mediu, curatori și critici new media pentru a dezbate, în principal, problema vizibilității formelor de violență prin intermediul cărora ecosistemul planetar are de suferit. În subsidiar, sunt vizate limitările discursului critic mobilizat de artele vizuale contemporane în condițiile instrumentalizării sale de către sistemul instituționalizat al lumii artei, precum și potențiale soluții pe care arta contemporană angajată critic le mai poate propune în raport cu aceste problematici ecologice presante”, detaliază Cristian Nae.

Dezbaterea la care participă experți din varii domenii complementare are loc la FabLab Iași și este dezvoltată în cadrul proiectului UNDER CONSTRICTION, inițiat de Asociația Galeria Artep și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).

Raluca Oancea predă cursuri de Estetică și Arta Noilor Media la Universitatea Natională de Arte din București. Este licențiată a Facultății de Calculatoare și a Facultății de Filosofie (Universitatea din București), deține un masterat în Arte Vizuale și un doctorat la Universitatea Naționala de Arte din București. Teza sa doctorală investighează conexiunea dintre noile media și arta contemporană, cât și modul în care câmpul imaginii tehnice (fotografie, cinema, new media art) necesită noi categorii estetice sau preia concepte și categorii uzuale.

Horea Avram este istoric de artă și curator independent. Cercetează și scrie despre artă și cultura vizuală în relație cu noile tehnologii. Conferențiar universitar la Departamentul de Cinema & Media, Facultatea de Teatru și Film, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca. A publicat eseuri în Encyclopedia of Aesthetics (Oxford University Press, 2014), Theorizing Visual Studies: Writing Through the Discipline (Routledge, 2013) și Enciclopedia imaginariilor din România. Patrimoniu istoric și identități cultural-lingvistice (Polirom, 2020). Curator independent din 1996. A fost curator pentru România la Bienala de la Veneția în 1999. Președintele Asociației Internaționale a Criticilor de Artă – AICA România (din 2019).

Alexandru Bălășescu este antropolog cu un doctorat la Universitatea California, Irvine. Curator și artist ocazional, este autorul volumelor „Paris Elegant, Teheran Incitant. Corpuri Estetice, Subiecte Politice”, „Voioasa Expunere a Ordinii Mondiale” și „Într-o Zi, Orașul. Adoptă un Canadian”. Alec a co-fondat Nature, Art and Habitat (nahr.it) și Re-Genera Group (re-genera.eu). Este lector asociat la Royal Roads University, Victoria, Canada și îl găsiți predând și la Casa Paleologu sau gazdă a podcastului D’ale Antropologiei (youtube, spotify).

Cristian Neagoe a studiat Filosofia la Universitatea din București. A lucrat ca librar, traducător, PR, editor, redactor-șef, curator, producător & organizator de evenimente pentru organizații precum Cărturești, Institutul Cultural Român din New York, British Council, Goethe Institut, MNAC, Revista Omagiu, Dilema Veche, Șapte Seri, Red Bull, CreativeMornings, Greenpeace etc. În 2016 a fost curatorul și producătorul expoziției „Normalitate, ce cuvânt brutal!”, o explorare artistică a dizabilității găzduită de Muzeul Național de Artă Contemporană din București. Este co-fondator și curator al Street Delivery, un eveniment-manifest desfășurat în 10 orașe din România care revendică spațiul public pentru oameni, nu doar pentru mașinile lor. În prezent, Cristian Neagoe este storyteller pentru păduri și viață sălbatică la Greenpeace România și curator al Centrului de studii vizuale din București (CSV). 

„Începând cu dezvoltarea mediilor de comunicare în masă după cea de a doua jumătate a secolului trecut, mediile tactice au apărut ca o necesitate a artiștilor de a contracara ideologia dominantă propagată prin intermediul acestora. Intervențiile artistice astfel generate au variat între scurt-circuitarea mesajelor și reutilizarea imaginilor artistice ca modalități subversive de intervenție socială. Ce mai pot face însă astăzi astfel de tactici, în condițiile în care cultura digitală pare să fi capturat practicile opoziționale în cadrul unor platforme controlate de marile corporații și în care a participa – chiar și critic – înseamnă a produce mai mult capital? În ce fel poate fi conștientizat pericolul ecologic la un nivel mai amplu, în măsura în care intervențiile mass-media se focalizează cel mai adesea pe catastrofele ecologice, lăsând poate artiștilor sarcina de a documenta efectele pe termen lung ale activităților economice și intervențiilor politice care contribuie la epuizarea resurselor planetei și intensifică dezechilibrul diverselor ecosisteme?” La aceste întrebări ne invită Cristian Nae să găsim răspunsul împreună vineri, 20 octombrie. 

Cristian Nae este critic de artă, curator și teoretician stabilit în Iași, România, unde lucrează ca profesor universitar la Universitatea Națională de Arte din Iași. A fost bursier Fulbright la University of California, Santa Barbara (2023). De asemenea, a primit burse de cercetare din partea fundației Erste din Viena, Fundației Getty din Los Angeles și Institutului de Studii Avansate Colegiul Noua Europă din București și programului internațional CAA-Getty, și a coordonat proiecte de cercetare privind istoria expozițiilor în România și Europa de Est finanțate de Consiliul Național al Cercetării Științifice. Cele mai recente studii ale sale au fost publicate în volume colective publicate la edituri precum Routledge (2022, 2018),  de Gruyter (2023, 2020) sau Wiley-Blackwell (2020). Recent, a co-editat volumul Romanian Contemporary Art 2010-2020. Rethinking the Image of the World: Projects and Sketches (Hatje Cantz, 2020). A contribuit la monografiile unor artiști precum Decebal Scriba sau SubREAL și a curatoriat Pavilionul României la cea de a 58-a ediție a Bienalei de la Veneția (2019).

Expoziția „Under Constriction” a artistului Radu Carnariu, curatoriată de Cristian Nae, poate fi vizitată la Galeria Artep până pe 12 noiembrie 2023. Artiștii invitați cu intervenții temporare sunt: Alexandra Ghioc (10-17.10), Mihai Zgondoiu (17-25.10), Raluca Ilaria Demetrescu (26.10-1.11) și Mircea Modreanu (2-8.11).

Organised by: Galeria Artep Association

Cultural project co-financed by: National Cultural Fund Administration (AFCN)

Parteneri: Universitatea de Arte G. Enescu, Destination IașI, Institutul de Cercetare Multidisciplinara in Arta (ICMA), FabLab

Parteneri media: ASOCIATIA EMPOWER ART & ARTISTS, Revista Timpul, Asociatia PIN pentru Promovarea Tehnologiei si lndustriilor Creative, Revista Modernism

The project does not necessarily represent the position of the National Cultural Fund Administration. AFCN is not responsible for the content of the project or how the works may be used. These are entirely the responsibility of the beneficiary of the funding.