Rolul femeii în curatoriat: perspective transformatoare și redefinirea practicilor

Vineri, 7 iunie 2024, de la ora 17:00, Asociația Galeria Artep organizează la Casa Universitarilor din Iași dezbaterea dedicată curatoriatului artistic din perspectivă feminină, alături de expertele invitate pe plan european: Georgiana Buț (Austria), Maja Ćirić (Serbia), Suzana Dan (România), Cristina Moraru (România), Larisa Oancea (Italia), Bojana Piškur (Slovenia), Alice Ongaro Sartori (Italia), Cristina Stoenescu (România) și Eleni Tsopotou (Grecia).

„Vă invităm să participați la o dezbatere care explorează dimensiunea transformativă a atribuțiilor femeilor în câmpul practicilor curatoriale contemporane, oferind perspective unice, provocând practicile curatoriale tradiționale și evidențiind vocile subreprezentate. Această conversație va aborda practici curatoriale inovatoare, oferind atât studii de caz ale unor expoziții actuale, cât și anumite incursiuni istorice cu scopul de a evidenția diversele experiențe, perspective și practici ale femeilor care lucrează în roluri curatoriale în diferite contexte culturale, instituționale și geografice. Prin sublinierea rolului esențial al femeilor în cadrul practicilor curatoriale, acest panel își propune să inspire generațiile viitoare, oferind o platformă pentru cercetători, practicieni și activiști pentru a aborda în mod critic relațiile de gen și rolul femeilor în domeniul curatoriatului”, detaliază moderatoarea dezbaterii, Cristina Moraru.

Georgiana Buț este curatoare, editoare și cercetătoare independentă, cu un demers situat la intersecția dintre filosofia și istoria artei, studii curatoriale și expoziționale. A obținut titlul de doctor în filosofie în cadrul Școlii Doctorale de Filosofie, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, 2023. În prezent coordonează, împreună cu Larisa Oancea, programul de mediere și cercetare pentru Pavilionul României la cea de-a 60-a ediție a Bienalei de Artă de la Veneția. În paralel, este cercetător invitat la Akademie der bildenden Künste Wien și Ausstellungshaus Spoerri, Hadersdorf am Kamp, unde desfășoară o cercetare curatorială centrată pe lucrarea lui Daniel Spoerri, Le Déjeuner sous l’herbe (1983). În 2023 a editat, împreună cu Eva și Radu Pervolovici, prima ediție în limba română a cărții de artist Daniel Spoerri, O topografie anecdotată a hazardului, apărută la Editura META, București, și a fost editor coordonator (împreună cu Diana Marincu) al catalogului Bienalei Art Encounters (ediția a V-a), Adrian Notz et. al, Rinocerul meu nu este un mit: artă știință ficțiuni, publicat de Editura Art Encounters, Timișoara. Între 2019 și 2021, a coordonat proiectul ECCA – Centrul European de Artă Contemporană dezvoltat de Centrul Cultural Clujean și, în cadrul acestui proiect, Școala Curatorială de Toamnă, organizată în parteneriat cu Fundația Art Encounters. Georgiana Buț va avea o intervenție pe tema „La bande à Niki: on group dynamics”.

Maja Ćirić este curatoare, critic de artă și profesoară. Mutându-și atenția către dinamica multipolară a calculului planetar după 2020, ea coordonează proiecte la intersecția dintre artă, știință și tehnologie, aventurându-se în metavers. Printre rolurile notabile se numără curatoare (2007) și comisară (2013) a Pavilionului Sârb la Bienala de la Veneția, curatoarea Bienalei BJCEM Mediterranea pentru tineri artiști din Tirana (2017) și curatoare-șefă a celei de-a 20-a Bienale de Artă Pančevo (2022). Contribuțiile dr. Ćirić redefinesc normele curatoriale, lăsând o amprentă de neșters pe peisajul artistic global. Tema abordată de Maja Ćirić la Iași are titlul: „Is the World Too Small for Your Next Step?: The Secret Epistemology of a Female Independent Curator”.

Suzana Dan este artistă vizuală și manageră culturală. Face parte din generația artiștilor care la începutul anilor 2000 a contribuit activ la contestarea structurilor (in)existente de pe scena artei contemporane locale. Fondatoare a Nopții Albe a Galeriilor (NAG), în 2007, dezvoltă și se dezvoltă împreună cu comunitatea locală a scenei culturale independente activând în paralel în interiorul primei instituții naționale dedicate culturii contemporane din România, MNAC București. În 2016, odată cu ediția aniversară de 10 ani a NAG, contribuie la amenajarea și deschiderea pentru public a centrului de cultură contemporană Rezidența9. Din același an, începe să își pună întrebarea „Care-i faza cu arta contemporană?”, într-un program de mediere culturală la care și până în ziua de azi găsește tot felul de răspunsuri împreună cu publicul de toate vârstele care participă la acest program de mediere culturală. Începând cu 2018 este manageră a Rezidenței9 unde are grijă de programarea culturală, realizează tot felul de proiecte și evenimente cu și despre arta contemporană și contribuie activ la inițierea de noi programe, cu bătaie lungă. Suzana Dan va avea o intervenție cu titlul „Trust me, I am not a curator (nor an artist, nor a cultural manager)”.

Cristina Moraru este cercetătoare, curatoare și editoare din Iași. Lucrează ca lector universitar la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” și este membru fondator al Centrului de Fotografie Contemporană. Totodată, este membru al forumului de cercetare TPP susținut de Technische Universität Berlin, Universität Bonn, Leuphana Universität Lüneburg și Ludwig-Maximilians Universität München, membru AICA și (co)editor al publicației academice Studies in Visual Arts and Communication. A participat în programe de studii internaționale, workshop-uri și rezidențe de cercetare în cadrul NCCR University of Basel, CRC “Affective Societies” Freie Universität Berlin, Aarhus University, University of Vienna, Simon Fraser University (Vancouver), Valand Academy for Art and Design (University of Gothenburg), University of Copenhagen, Lucerne University of Applied Sciences and Arts, Leuphana University Lüneburg, Universität Hamburg, Loughborough University, Birmingham City University, Pedagogical University of Krakow, European University at St Petersburg, Danube University Krems, Ben-Gurion University of the Negev, MTFA Academy Chișinau, EEPAP Lublin, LCCA Latvia, CCA Prishtina, The Cvito Fiskovic Centre in Split, Institute of Contemporary Art in Zagreb, Fondazione Arthur Cravan in Milan și alte instituții independente. Intervenția sa adresează tema curatoriatului feminin în Iași: „Navigating Gender Dynamics and Advocating Inclusive Curatorial Practices in Iași, Romania”.

Larisa Oancea este istoric de artă și cercetător. Din 2016 locuiește la Veneția, unde colaborează cu numeroase instituții de cultură. Este doctor în istoria și teoria artei (Universitatea Națională de Arte din București) cu o teză despre influențele artei renascentiste asupra cinematografiei europene, de la Serghei Eisenstein la Peter Greenaway și Lech Majewski. Formată atât ca istoric de artă, cât și ca antropolog, Larisa s-a dedicat constant intersecției artelor cu alte discipline. Este autoarea cărții „Nancy Spanier. The Arc of a Dancing Life” – o monografie despre coregrafa și artista performativă Nancy Spanier, publicată de Performance Inventions în decembrie 2021. În ultimii ani a colaborat cu Bienala de la Veneția, Triennale di Milano, Fundația Prada, Fundația Pino Pascali, Arte Laguna, Cineteca Pasinetti și Yogurt Magazine, printre altele. În 2022 a coordonat, împreună cu Daniel Neugebauer, programul de mediere și cercetare pentru Pavilionul României la Bienala de la Veneția (în cadrul proiectului Adinei Pintilie „You Are Another Me – A Cathedral of the Body”) și a colaborat cu Pavilionul Germaniei (în cadrul proiectului Mariei Eichhorn „Relocating a Structure”). În prezent este producător executiv al Pavilionului Elvețian la Bienala de la Veneția 2024 în cadrul proiectului „Super Superior Civilizations” de Guerreiro do Divino Amor, curatoriat de Andrea Bellini. Din 2021 lucrează ca cercetător și curator la Studio 454 din Veneția, colaborând cu artistul și colecționarul Tiane Doan na Champassak în demersul de arhivare, documentare și valorizare a colecției sale de cărți de artist. În cadrul acestei colecții, a co-curatoriat expozițiile Burning Matter (2022), Folded Cities (2023) și Text as Image (2024) și pregătește în paralel publicația “The Appropriationists”. Larisa Oancea va prezenta un studiu de caz: „Nancy Spanier. The female gaze and Robert Bly’s mythopoetic men’s movement”.

Bojana Piškur este curatoare la Moderna galerija din Ljubljana. Cea mai mare parte a lucrărilor ei este legată de contextul iugoslav și post-iugoslav, de Mișcarea Nealiniată și de problema „Estului”, în special în legătură cu artele și cultura. În ultimii ani, ea a curatoriat și co-curatoriat o serie de expoziții Southern Constellations, respectiv: Southern Constellations: The Poetics of the Non-Aligned, Moderna galerija, Ljubljana (Slovenia), 2019; Southern Constellations: the Gwangju Station in the frame of “Solidarity Spores”, Asia Art Center, Gwangju (Coreea de Sud), 2020; Southern Constellations: Poetics of the Non-Aligned, It is not enough to write a revolutionary poem, Filodrammatica Gallery, Rijeka (Croatia), 2021; Collection as Constellation, Contemporary Art Centre of Montenegro, Podgorica, 2022; Which Side Are You On: On the Non-Aligned Decolonial Constellation, Opera Națională, organizat de Faculty of things that can’t be learned, Skopje (Macedonia de Nord), 2022; Constellations of Multiple Wishes ,The Mosaic Rooms, Londra (Marea Britanie), 2023; What do Crocodiles Dream About?, Moderna galerija, 2023; Constellations of Multiple Wishes: Along the Eastern Horizon, Moderna galerija, 2024. Bojana Piškur propune o discuție despre „Women artists in the 2000+ Arteast – the other histories”.

Alice Ongaro Sartori lucrează în domeniul artelor vizuale și cel editorial. Cercetarea ei se concentrează pe intersecția dintre natură și cultură. Face parte din Wetlands, o editură din Veneția dedicată sustenabilității sociale și de mediu, pentru care coordonează o serie curatoriată de autoarea Maaza Mengiste. Este doctorand în istoria artei la Universitatea din Hamburg, iar cercetarea ei este intitulată „Antifascism on Paper: Visual Poetry, Artist’s Books, and Other Works from 1960′ to the present”. A fost co-curatoare pentru Floating Cinema (2020-2022), MICROCLIMA, și a fost director de programe pentru Ocean Space (2019-2021). Trăiește și lucrează în Veneția. Tema abordată la dezbaterea de la Iași este despre „Visual Poetry as a revolution: the role of verbo visual experimentation in Italian feminism in the 1960s and 1970s”.

Cristina Stoenescu este curatoare independentă și doctorandă la Facultatea de Științe Politice din cadrul Universității din București, cu o teză despre domeniul definit de artă și politică în contextul românesc postcomunist. Între 2022 – 2024 este fellow și asistent de proiect în cadrul programului „Understanding 1989 in East-Central European Art” organizat de Centrul de Cercetare Piotr Piotrowski de la Universitatea Adam Mickiewicz în Poznań, printr-un grant al Fundației Getty. În 2023 se alătură colectivului curatorial pentru cea de-a 5-a ediție a bienalei de artă contemporană Art Encounters, intitulată „My Rhino Is Not A Myth”, iar în același an co-curatoriază un program de proiecții de artă video, performance și talk-uri în cadrul Capitalei Culturale Europeane Timișoara. Expozițiile îngrijite de Cristina Stoenescu vizează adesea teme ale memoriei, revizitări ale trecutului ce îmbină abordări de cercetare și căutări artistice asupra istoriei. Este unul dintre laureații premiului Bega Art Prize, în urma căruia va curatoria o expoziție la Kunsthalle Bega, în Timișoara. Intervenția sa la acest panel este pe tema „Reading groups and curatorial collective strategies”.

Eleni Tsopotou este lucrător cultural în arta contemporană. În prezent, este șefa de expoziții și program public la Ocean Space din Veneția, condusă de TBA21, o fundație internațională de artă și advocacy. Lucrează de peste 15 ani în domeniul artelor și a colaborat cu instituții precum dOCUMENTA 14, a 6-a Bienala de la Atena, Bienala de Artă de la Veneția, Colecția Peggy Guggenheim și Galeria Uffizi. În 2017 a fondat spațiul independent de artă Stoa42 în Atena, care găzduiește expoziții și spectacole ale artiștilor locali și internaționali. Eleni Tsopotou va discuta despre practicile curatoriale feministe în Grecia de astăzi: ”Would the world be a more caring and compassionate place if women ruled the world?”.
Dezbaterea „Rolul femeii în curatoriat: perspective transformatoare și redefinirea practicilor” face parte din proiectul W SPOTLIGHT, inițiat de Asociația Galeria Artep și co-finanțat de AFCN.

Lucrările se vor derula exclusiv în limba engleză.

Organizat de: Asociația Galeria Artep
Proiect cultural co-finanțat de: Administrația Fondului Cultural Național
Parteneri: Universitatea „Al. I. Cuza” Iași, Facultatea de Filosofie și Științe social-politice, Universitatea de Arte „George Enescu”, Institutul de Cercetare Multidisciplinara în Artă, Destination IașI
Parteneri media: Revista Propagarta, ASOCIAȚIA EMPOWER ART & ARTISTS, Asociația PIN pentru Promovarea Tehnologiei și lndustriilor Creative, Revista Modernism

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.